Ce rezultate financiare a publicat Teraplast S.A. pentru anul 2022. Cum au evoluat principalii indicatori, precum activele, datoriile, cifra de afaceri, cheltuielile si profitul.
Istoria companiei TeraPlast a inceput in anul 1896, cu atelierul de productie a placilor ceramice din Bistrita. Astazi, la peste 12 decenii distanta, TeraPlast SA a ajuns unul dintre cei mai mari procesatori de PVC din Romania si unul dintre cei mai importanti producatori romani de materiale pentru piata constructiilor.
In 1948, Fabrica de Sobe si Produse Ceramice – asa cum se numea in acel moment compania – a fost nationalizata. 30 de ani mai tarziu, in 1977 e infiintata intreprinderea de Materiale de Constructii Bistrita. ”Fabrica de Sobe si Produse Ceramice” este integrata in aceasta intreprindere. 2 ani mai tarziu, este pusa in functiune prima linie de dozare-malaxare, care asigura necesarul de granule pentru liniile de extrudare.
Cum a evoluat Teraplast S.A. dupa Recolutie
Imediat dupa Revolutie, in 1990, ia fiinta compania TeraPlast, prin divizarea intreprinderii de Materiale de Constructii din Bistrita, care detinea sectiile de teracota si de prelucrare a maselor plastice. In 1992, TeraPlast incheie un parteneriat strategic cu compania maghiara GemencPlast Rt, scopul acestei asocieri fiind asigurarea accesului la pietele externe prin adoptarea unor tehnologii de productie avansate. In 1994, TeraPlast infiinteaza, in asociere cu compania Rompetrol SA si cu societatile francize Gaz de France si Socomo-Socotub, Politub, o firma mixta, avand ca profil de activitate producerea si distribuirea de tubulatura din polietilena destinata instalatiilor de distribuire a apei potabile si a gazelor naturale. TeraPlast, in calitate de actionar principal, cu o participatie de 17,9%, impreuna cu alte persoane fizice, pune bazele companiei Plastsistem, avand ca obiect de activitate fabricarea de produse injectate, tamplarie PVC si comercializarea de produse complementare portofoliului TeraPlast.
In 1995, Compania TeraPlast este privatizata integral, prin metoda MEBO, pentru ca in 1998 sa se puna bazele grupului de companii TeraPlast. Un an mai tarziu, TeraPlast preia participatia companiei Rompetrol SA in Politub, devenind astfel asociat principal, cu o participatie de 50% alaturi de partenerii francezi de la Socomo-Socotub. Compania Aliaxis, unul din liderii mondiali in productia si distributia de tevi si tubulatura devine, prin achizitia firmei britanice Marley, care la randul ei a preluat GemencPlast Rt (partenerul maghiar al TeraPlast), actionar indirect al TeraPlast, oferind companiei avantajul apartenentei la un grup international.
Evolutia business-ului Teraplast dupa listarea la Bursa de Valori Bucuresti
In 2004, compania investeste peste 16 milioane de euro in dezvoltarea si modernizarea capacitatilor de productie si demareaza productia de ferestre cu geam termoizolant si cu profil pentacameral. Teraplast listeaza in 2008 la Bursa de Valori Bucuresti un pachet de 20% din actiunile sale si incepe procesul de relocare al fabricilor TeraPlast din orasul Bistrita, in satul Saratel, acesta fiind cel mai amplu program investitional din istoria companiei.
In 2013, TeraSteel (fosta Plastsistem) incepe productia de structuri zincate, in urma investitiei de 2.5 milioane de euro. In 2016, compania infiinteaza societatea TeraPlast Hungaria KFT, ca strategie a companiei de a creste valoarea exporturilor. In anul 2017, TeraPlast incepe o ampla campanie de M&A, achizitionand 60% din actiunile companiei Depaco – producatorul numarul 2 de tigla metalica din Romania. A urmat o fabrica de panouri sandwich, din Serbia, investitie care duce la dublarea capacitatii de productie si un pachet reprezentand 50% din capitalul social al Politub SA.
In 2019, TeraPlast ajunge la 99% participatie in Depaco, detinatorul brandului Wetterbest. Un an mai tarziu a anuntat vanzarea liniei de business Profile de tamplarie catre Dynamic Selling Group, producator si distribuitor de profile pentru tamplarie termoizolanta. Tranzactia este aprobata de catre Autoritatea pentru Protejarea Concurentei din Serbia si vanzarea este finalizata la sfarsitul lunii februarie 2021.
Tot la finalul anului 2020, TeraPlast cumpara 70% din actiunile producatorului de ambalaje flexibile Somplast Nasaud. Aceasta achizitie este parte din strategia de dezvoltare a Grupului.
TeraPlast SA este compania-mama a Grupului TeraPlast, grup care include companiile TeraPlast, TeraGlass (100%), TeraPlast Ungaria (100%), TeraPlast Recycling (100%) si Somplast SA (70%).
Rezultate financiare TeraPlast S.A. – T4 2022
[pms-restrict]
Activele imobilizate au crescut cu +24%, ca urmare a cresterii Imobilizarilor corporale. In acelasi timp, Activele circulante au scazut cu -50%, in special ca urmare a scoaterii din contabilitate a sumei de 270 milioane lei, reprezentand dividende platite si sumele aferente majorarii de capital social. Per ansamblu, acestea au dus la Active totale mai mici cu -25%.
Pe partea de datorii, vedem o scadere cu -25% a datoriilor comerciale si o dublare, in contrapartida, a imprumuturilor bancare, ceea ce a dus la u crestere a Datoriile pe termen scurt cu +19,52%.
Datoriile pe termen lung avanseaza cu +23,56%, ca urmare a cresterii cu 23 milioane lei a Subventiilor pentru investii – portiunea pe termen lung. Aceaasta a dus la cresterea gradului de indatorare, de la 33% la 53%.
Cifra de afaceri creste cu +15,61%, ca urmare a majorarii veniturilor din vanzarea de produse finite, in timp ce vedem o majorare de 80 milioane lei a chelutielilor cu materiile prime si marfurile si cu 14 milioane lei a cheltuielilor cu beneficiile angajatilor.
Totodata, Cheltuielile cu dobanda cresc cu +524,68%, de la 1,58 milioane lei la 9,87 milioane lei. Cresterea cheltuielilor a generat o scadere cu -50,71% a Rezultatului din exploatare si un profit net mai mic cu -65,56%.
[embedyt]https://www.youtube.com/watch?v=SOgiZHbPCR8[/embedyt]
[/pms-restrict]