În T3 2024, Sphera Franchise Group a obținut rezultate record, înregistrând vânzări totale de 403,4 milioane de lei – pentru prima dată în istorie când Grupul depășește pragul de 400 de milioane într-un singur trimestru. Această performanță reprezintă atât o majorare față de anul precedent, cât și o creștere puternică față de trimestrul anterior, aliniindu-se cu așteptările conducerii privind creșterea progresivă a vânzărilor pe parcursul anului, cu o performanță maximă observată de obicei în ultimul trimestru.
În România, vânzările din T3 2024 au ajuns la 347,2 milioane de lei, o creștere de 7,1% față de anul anterior. Italia a contribuit cu 50,5 milioane de lei, reflectând o creștere de 1,7% comparativ cu anul precedent, în timp ce Republica Moldova a generat 5,7 milioane de lei în cadrul trimestrului, marcând o creștere de 9,4% în comparație cu anul trecut. Contribuțiile la venituri pe regiuni au rămas stabile comparativ cu T3 2023, România reprezentând 86,1% din vânzările totale, Italia 12,5%, iar Republica Moldova 1,4%.
La nivel de brand, vânzările KFC au crescut cu 6,8% în T3 2024 față de T3 2023, generând venituri de 352,5 milioane de lei, susținute de o performanță pozitivă atât la nivelul restaurantelor comparabile, cât și la nivelul tuturor restaurantelor. Pizza Hut a contribuit cu 26,9 milioane de lei la cifra de afaceri totală din T3, reflectând o scădere de 2,9% față de aceeași perioadă a anului trecut, datorată eficientizării rețelei de restaurante. Este important de evidențiat că această scădere a fost mai mică decât în trimestrele anterioare, indicând semne timpurii de stabilizare a afacerii. Taco Bell a raportat o creștere solidă de 13,1%, ajungând la 24,1 milioane de lei în T3 2024. În concordanță cu evoluția geografică, contribuțiile brandurilor la cifra de afaceri totală au rămas constante, KFC reprezentând 87,4% din vânzări, Pizza Hut 6,7%, iar Taco Bell 6%.
Per ansamblu, în T3 2024 a fost înregistrată o creștere de 35,4% a profitului din exploatare în restaurante, deoarece cheltuielile în restaurante au crescut într-un ritm mai lent decât vânzările, cu o majorare de 3,1% comparativ cu anul precedent, față de o creștere de 6,4% a cifrei de afaceri. Aceasta a condus la o reducere a raportului dintre cheltuieli și vânzări cu aproape 3 puncte procentuale, de la 89,5% în T3 2023 la 86,7% în T3 2024. Profitul din exploatare pentru trimestru a ajuns la 38,5 milioane de lei, o creștere substanțială de 61,3%, în timp ce profitul brut a crescut cu 71,2%, ajungând la 36,4 milioane de lei. Profitul net normalizat a fost de 30,8 milioane de lei, reflectând o creștere de 30,8%. Normalizarea a fost aplicată doar în 2023, însă, pentru consistența raportării, analiza din acest raport face referire la profitul net și EBITDA normalizate.
Pentru primele nouă luni ale anului 2024, vânzările Grupului au crescut cu 6,4%, ajungând la 1.143,4 milioane de lei, cu alte venituri din restaurante de 1,3 milioane de lei din vânzarea de ulei reciclat, comisioane din subfranciză și alte venituri. Majoritatea veniturilor au fost generate în România (986,7 milioane de lei sau 86,3% din vânzările totale, în creștere cu 6,7% față de aceeași perioadă a anului precedent), urmată de Italia (140,2 milioane de lei sau 12,3% din vânzările totale, o majorare de 3,8% în comparație cu anul anterior) și Republica Moldova (16,6 milioane de lei sau 1,5% din vânzările totale, în creștere cu 10,9% comparativ cu anul trecut). La nivel de brand, KFC a fost lider, cu vânzări de 997,1 milioane de lei (87,2% din vânzările totale, o creștere de 7,7% față de anul precedent), Pizza Hut a contribuit cu 80 de milioane de lei (7% din vânzările totale, o scădere de 7,7% comparativ cu anul trecut), iar Taco Bell a generat 66,4 milioane de lei (5,8% din vânzările totale, o creștere de 7,1% în comparație cu anul anterior).
Cheltuielile în restaurante pentru primele nouă luni ale anului 2024 au ajuns la 1.002,8 milioane de lei, o creștere moderată de 2,9%, reducând ponderea acestora în vânzările totale cu aproape 3 puncte procentuale, de la 90,6% la 87,7%. Toate categoriile de cheltuieli au înregistrat creșteri de o singură cifră.
Cheltuielile generale și administrative (G&A) au crescut modest cu 1,7% în 9L 2024, sub rata inflației. Având în vedere această creștere anuală modestă, ca pondere în vânzări, cheltuielile G&A au scăzut ușor, de la 4,3% în 9L 2023 la 4,1% în 9L 2024.
Prin controlul eficient atât al cheltuielilor în restaurante, cât și al celor G&A, profitul din exploatare consolidat a crescut față de anul precedent cu 74,7% în 9L 2024, ajungând la 94,7 milioane de lei.
Principala contribuție la rezultatul net în 9L 2024 a avut-o USFN România, cu un profit net de 74,9 milioane de lei (+46,9% față de anul precedent), urmat de USFN Moldova cu 2,5 milioane de lei (+28,9% în comparație cu anul anterior), CFF cu 2,1 milioane de lei (de la o pierdere netă de 0,6 milioane de lei în 9L 2023) și USFN Italia cu 1,3 milioane de lei (+7,2% față de anul precedent). ARS a înregistrat, de asemenea, o îmbunătățire, reducând la jumătate pierderea netă, de la 15,7 milioane de lei în 9L 2023 la 6,6 milioane de lei în 9L 2024.
EBITDA a înregistrat o majorare pozitivă, crescând de la 94,7 milioane de lei la nivel normalizat în 9L 2023 la 129 de milioane de lei în 9L 2024, marcând o creștere de 36,2%. Această îmbunătățire se datorează în mare parte măsurilor eficiente de control al costurilor, care au sporit profitul din exploatare. Marjele EBITDA au variat în funcție de brand: USFN Moldova a condus cu o marjă de 19,3%, urmată de USFN România cu 13,3%, CFF cu 9,6% și USFN Italia cu 7,9%. ARS și-a îmbunătățit marja EBITDA cu 2,5 pp, ajungând la -2,9% la nivelul întregului an 2024.
Poți citi raportul complet aici.
- Holde Agri – Bugetul de Venituri și Cheltuieli propus de companie pentru anul 2025 - 14/04/2025
- Grupul Agroland vizează în 2025 vânzări nete consolidate de 363,4 milioane de lei și un profit operațional de 19,4 milioane de lei - 28/03/2025
- NAGA Group – tranzacționarea cu comision zero la BVB - 13/03/2025