Dupa un plasament privat incheiat cu succes, in urma caruia investitorii au cumparat actiuni la pretul de 0,43 lei, GoCab Software nu a incheiat prea fericit prima zi pe piata de capital din Romania. Tranzactiile din piata au dus pretul CAB la 0,19 lei, cu -59% mai mic fata de cel din plasament.
Desi pare ca, initial, investitorii care au participat la plasamentul privat au fost interesati, mai degraba, de promisiunea veniturilor viitoare, cred ca ulterior acestia au fost interesati mai degraba de rezultatele curente.
Ce este GoCab si cum trebuie sa privim aceasta companie
Trebuie sa intelegem insa ce este GoCab Software, pentru a putea intelege mai corect rezultatele, inainte de a investi. Practic, fondatorii din spatele GoCab Software ne propun o aplicatie, o platforma in centrul careia se afla serviciile de taximetrie. GoCab Software este, practic, un start-up si, din punctul meu de vedere, KPI-urile in acest moment nu ar trebui sa fie legate de datele financiare ci, mai degraba, de parametri precum: numar de soferi inrolati in sistem, valoarea medie a unei curse, parteneriate, scalabilitate, numar de curse efectuate s.a.
Un alt lucru pe care ar trebui sa il intelegem este ca GoCab Software nu se adreseaza tuturor investitorilor. Avand in vedere statutul sau de start-up, compania este un pariu riscant prin definitie si ar trebui sa se afle doar in focusul investitorilor care sunt interesati de investitii cu grad crescut de risc, acceptand astfel faptul ca atractivitatea unui randament mult peste medie vine la pachet si cu posibilitatea unei pierderi de 100%.
Daca este sa ne uitam, totusi, peste datele financiare ale GoCab Software, se poate observa foarte usor faptul ca ele sunt, in fapt, o promisiune. Una pe care putem alege sa o credem sau nu…
In anul 2020 si la 30 iunie 2021 cifra de afaceri a companiei a fost una infima: 238 mii lei, respectiv 418 mii lei. Societatea a avut o pierdere in aceasta perioada de circa 3,7 milioane lei, cauzata de cheltuielile de marketing si de dezvoltare. Insa, daca ne uitam la estimarile pentru 2021 si anii urmatori, vedem „promosiunea” pe care doreste, de fapt, sa ne-o faca GoCab Software:
- venituri de 12 milioane lei in 2021 si un profit net de 158 mii lei;
- venituri de 37 milioane lei in 2022 si un profit net de 6,6 milioane lei;
- venituri de 41 milioane lei in 2023 si un profit net de 7,27 milioane lei;
Modelul de business al GoCab Software este unul de tip B2B si vizeaza venituri din 3 categorii diferite:
- venituri din serviciul GoCab Software Pro – Serviciul va fi comisionat cu 10% din valoarea comenzilor realizate de catre transportator, sau cu o suma fixa, pentru soferii neinrolati;
- venituri din parteneriate;
- venituri din comenzi livrate;
Pentru a vedea daca aceasta promisiune are sanse sa fie respectata, trebuie sa ne uitam la cifrele care conteaza cu adevarat, in primul an de activitate:
- peste 10.000 de soferi inrolati in aplicatie;
- peste 80.000 de clienti au descarcati aplicatia;
- parteneriate cu dispecerate sau societati din transport situate in: Cluj, Dolj, Bihor si Maramures.
Compania nu a furnizat date legate de valoarea medie a unei curse, numarul de curse medii efectuate pe zi de 1 sofer, etc.
KPI-uri pe care GoCab Software le are pentru 2021:
- peste 150.000 descarcari ale aplicatiei;
- + 300 de locatii si contracte de colaborare pentru serviciile de taximetrie;
- peste 10.000 de soferi inrolati in aplicatie;
- cresterea numarului de dispecerate partenere la peste 20.
Dintre acestea, cel legat de numarul de soferi inrolati in aplicatie s-a materializat deja, la jumatatea anului.
In perioada urmatoare, GoCab Software isi propune:
- sa dezvolte serviciul la nivel national;
- sa creasca gradul de monetizare prin serviciul GoCab Software Pro;
- sa ofere servicii de publicitate indoor, prin intermediul unui parteneriat cu platforma PayByFace, prin instalarea de tablete in tetierele scaunelor din fata, prin intemediul carora pasagerii vor putea viziona videoclipuri si bannere publicitare si se vor putea face achizitii online in timpul cursei;
- sa negocieze preturi mai bune la carburanti pentru soferii inrolati, ca un beneficiu cu care doresc sa ii atraga pe soferi in sistem.
Cum arata piata de taximetrie din Romania
Conform datelor din Memorandum, piata de taximetrie de e-hailing din Romania este estimata la peste 700.000.000 lei, in timp ce, la nivel national, piata platformelor digitale de mobilitate urbana este de aproximativ 1.600.000.000 lei. Serviciile de taximetrie reprezinta 84% din piata totala de servicii de transport urban privat, iar un roman efectueaza, in medie, 17 calatorii cu taxiul intr-un an.
Un aspect important: numarul de licente de taxi eliberate la nivel national este de 76.000. 26.000 dintre acestea se regasesc in cele mai importante 10 orase din Romania, 40% fiind in Bucuresti. Insa, adoptia aplicatiilor de mobilitate urbana este redusa in randul soferilor, doar 22.000 dintre ei folosind aceste unelte pentru preluarea de comenzi.
O alta provocare pentru business-ul GoCab Software este intrarea pe o piata in care exista o serie de jucatori mari, internationali, precum Uber, Bolt sau FreeNow, aplicatiile si conceptul fiind similare. In plus, aceste companii ar putea beneficia de bugete de promovare mai mari, ceea ce ar putea duce la neindeplinirea KPI-urilor setate de GoCab Software si, implicit, la neindeplinirea promisiunii facute de companie investitorilor.
[Fancy_Facebook_Comments]
- Listarea Hidroelectrica la Bursă – Vânzare de acțiuni de peste 8,8 miliarde lei – Care este intervalul de pret pe actiune? - 23/06/2023
- The Power Table – interviu cu Alexandru Stânean – CEO Teraplast SA - 30/05/2023
- The Power Table – Interviu cu Stefan Musgociu – Bursa de Valori Bucuresti - 25/05/2023