De 28 de ani, politicienii romani ne tot “ameninta” ca vor impanzi Romania cu autostrazi. La fiecare schimbare de regim ni s-au servit proiecte care mai de care – unele absolut necesare, precum realizarea colidorului IV Paneuropean, altele care deocamdata sunt doar de domeniul fanteziei, precum autostrada care ar trebui sa lege Bucurestiul de nordul Moldovei. Dupa un sfert de secol insa, Romania are doar 700 de kilometri circulabili, un sfert dintre acestia realizati inainte de 1989. Dar cine castiga din lipsa autostrazilor? Raspunsul se afla chiar sub ochii nostri…

Stirile ProTV au difuzat un material numit Lipsa autostrazilor ne ucide, la propriu, dar avem un MASTERPLAN pentru infrastructura. Lista celor mai periculoase drumuri. Potrivit acestuia, rata mortalitatii pe soselele din Romania este de 750 de decese pentru fiecare milion de masini – de trei ori mai mare decat cea din vestul Europei. Vinovata pentru aceasta statistica este lipsa de autostrazi. Multe dintre victimele accidentelor rutiere din ultimii 5 ani puteau fi salvate. Locurile pline de sange de pe sosele se afla mai toate in apropierea autostrazilor aflate inca in costructie. Daca politicienii ar fi fost mai decisi, iar cei care au castigat licitatiile pentru costruirea segmentelor de autostrada ar fi fost mai responsabili, cateva mii de oameni ar fi fost astazi alaturi de familiile lor, si-ar fi imbratisat copii sau nepotii si ar fi imbatranit alaturi de ei.

Culmea este ca, cei care profita cel mai tare de lipsa autostrazilor sunt chiar benzinarii. Viteza medie pe soselele din Romania este de doar 66 km/h, in timp ce in vestul Europei se circula, in medie, cu 100 km/h. Viteza scazuta inseamna consum mai mare de benzina, asadar, profituri mai mari pentru companiile petroliere! Asadar, acestea nu au nici un interes ca Romania sa fie impanzita de autostrazi. Avand in vedere ca preturile la carburanti sunt ajustate in Romania astfel incat companiile producatoare sa isi mentina profiturile prognozate, nu ar fi exclus ca acestea sa fie parte din tesatura care impiedica urgentarea lucrarilor de infrastructura rutiera. Urmarirea obtinerii de profit este o actiune eminamente cinica, astfel ca perpetuarea situatiei de facto ar avea o contributie importanta la realizarea castigurilor generoase pe care petrolistii le au in acest moment. 90% dintre soselele din Romania au doar o singura banda si nu sunt prevazute cu benzi de urgenta. Riscul de a avea un accident pe aceste drumuri este de sase ori mai mare decat cel pentru o sosea pe care se circula in conditii civilizate. Multi dintre cei care ar vrea sa ajunga in vacanta in cealalta parte a tarii renunta la aceste planuri din cauza timpului mare petrecut pe drum si a costurilor uriase ale benzinei sau motorinei. Si totusi, romanii au suportat cu succes cresterea pretului la carburanti. In saptamana dinaintea Pastilor, soselele sunt la fel de aglomerate ca in perioada dinaintea crizei. In Bucuresti se merge bara la bara pe tot parcursul zilei, iar benzinarii isi freaca mainile gandindu-se la profit. Din pacate, atat timp cat nu vom avea infrastuctura necesara pentru a circula in conditii decente cu transportul in comun, companiile producatoare de carburanti vor continua sa prospere. Pentru ca, asa cum a recunoscut in urma cu cativa ani presedintele Lukoil Romania, preturile cresc nu din cauza cotatiilor petrolului la nivel mondial, ci pentru ca exista o cerere foarte mare din partea consumatorilor…

Imparte aceasta informatie cu prietenii tai:

Aboneaza-te la Newsletter-ul BVBescu.ro si primesti gratuit E-book-ul Cum sa investesti la Bursa!

* obligatoriu
Mircea Iliescu
Sunt pe:

Mircea Iliescu

Investitor at Bursa de Valori Bucuresti
Investesc la Bursa din 2010. Din 2013 fac blogging@BVBescu.ro, unde povestesc despre greselile pe care le-am facut, strategiile pe care le-am testat si viziunea mea despre evolutia viitoare a Bursei. Promovez literatura si educatia copiilor si sunt pasionat de filatelie. Impreuna cu jumatatea mea mai buna, prestez servicii de web&social admin, webdesign, si SEO.
Mircea Iliescu
Sunt pe: