Nu exista roman din mediul urban care sa fi auzit de Fan Courier. Alaturi de Cargus, compania este una emblematica pentru serviciile private de curierat din Romania, evolutia celor doua identificandu-se, practic, cu evolutia acestui domeniu in tara noastra.

Au trecut doua decenii de cand Felix Patrascanu, Director Executiv Fan Courier, a infiintat compania, alaturi de doi prieteni din copilarie. A luat aceasta decizie dupa ce, cu 6 ani mai devreme, ajungea angajat chiar al rivalilor de la Cargus. Cu umor, povesteste ca atunci cand le-a dat vestea parintilor sai, mama i-a spus: “Mama, te-am visat un mare judecator si ai ajuns postas!” Spune ca nu a avut antreprenori in familie – toti au fost profesori sau functionari.

“Cand ti se propune un business sau o functie, trebuie sa te gandesti daca poti sa faci fata, daca educatia iti permite sa le duci la capat. Am invatat cum sa ne tratam oamenii, la noi exista respect pentru angajat”, povesteste Felix Patrascanu.

Aceasta filozofie a dus la dublarea cifrei de afaceri in ultimii 5 ani si o crestere cu 10-15% a profitului de la an la an. Cresterea business-ului a dus la dublarea echipei fata de anul 2013.

Patrascanu spune ca cea mai mare parte din profit se duce catre investitii. Cea mai noua este relocarea pe Centura Bucurestiului, unde Fan Courier construieste un nou hub, intins pe 20 de hectare, unde va exista o noua linie de sortare. Cea veche, construita in 2011, are o capacitate de sortare zilnica de doar 9000 colete, insuficienta pentru cele 39000 pe care curierii companiei trebuie sa le livreze zilnic. Directorul Executiv al Fan Courier spune ca aceasta explozie a volumului se datoreaza cresterii din zona E-commerce.

Fan Courier a trecut prin momente grele la inceput, cand s-au facut multe greseli din punct de vedere financiar. Patrascanu cunostea foarte bine business-ul din punct de vedere tehnic, dar financiar nu stia “nici ce e acela TVA”. Cooptarea in companie a celor doi prieteni din copilarie a dus la remedierea problemelor, iar business-ul a explodat.

Felix Patrascanu spune ca cele mai mari probleme pe care business-ul sau le intampina sunt legate de lipsa infrastructurii, a drumurilor. Pe 5-7 trasee din 200 zilnice se stationeaza din cauza accidentelor, a ambuteiajelor, etc. Noul hub este gandit in scopul de a reduce durata expeditiilor cu 2 ore. “Camioanele pleaca acum la ora 22:00 in loc de 24:00”, spune Patrascanu. In rest, crede ca nu exista nici o diferenta pe piata europeana intre companiile de curierat din Romania si cele din alte tari. Serviciile romanilor chiar le depasesc pe cele similare din anumite tari europene.

Patrascanu crede ca Romania ofera multe oportunitati din cauza faptului ca exista foarte multe lipsuri. De exemplu, a investit acum un an 200.000 de Euro intr-o clinica neurologica. Investitia a fost din prima luna pe break-eaven operational. In ceea ce priveste firma de curierat, Patrascanu apreciaza ca exista deopotriva avantaje si dezavantaje pe piata din Romania: “Costul per kilometru de transport este mai mic cu 50% decat in Ungaria, de exemplu, dar, in acelasi timp, costul pe angajat este mai mare cu 20%”. O alta problema este generata de lipsa fortei de munca si de cresterea salariilor: “Profitabilitatea a scazut pentru ca multi soferi pleaca in afara. Nu s-au speriat de Brexit, suntem a doua natie pe soferi in UK. Exista deficit de forta de munca peste tot in Europa. De exemplu, Germania are 1 milion oameni deficit, asa ca iau din Europa de Est”.

Cum a incercat Fan Courier sa faca fata deficitului de personal? “Am infiintat Scoala Fan, am avut 200 de candidati. I-am sunat, au ramas 10-15. Multi au vrut sa ia permisul gratuit, dar au renuntat cand au aflat ca trebuie sa faca intai Scoala”. De altfel, Patrascanu spune ca exista, in general, o problema pe partea de educatie. De exemplu, este o lipsa a locurilor la facultati pentru ce se cauta – prea putine locuri pentru IT-sti si prea multe la Facultatile de Drept.

Cand vine vorba despre actiunile actuale ale politicienilor, parerea Directorului Executiv al Fan Courier nu difera prea mult de a celorlalti antreprenori romani: “Intai faci investitii, pe urma dai salarii!” Spune ca, de la infiintarea companiei si pana in prezent, a investit 100 milioane de Euro si crede ca daca nu facea investitii nu reusea sa ajunga aici. Investiiile genereaza profituri bune, care se vad in cresteri de salarii care duc la bunastare.

Dupa 10 ani de crestere, Patrascanu se asteapta sa apara o noua criza financiara, iar in contextul cresterilor salariale din ultimul timp, crede ca va fi o perioada foarte grea. Spune ca desfiintarea pilonului II ar aduce un risc foarte mare in economie, pentru ca banii din pensiile private obligatorii pot fi un buffer pentru Stat in perioadele de recesiune.

Imparte aceasta informatie cu prietenii tai:

Aboneaza-te la Newsletter si primesti gratuit E-book-ul Cum sa investesti la Bursa!

* obligatoriu

Dezabonare  |  Actualizare date personale
Mircea Iliescu
Sunt pe:

Mircea Iliescu

Investitor at Bursa de Valori Bucuresti
Investesc la Bursa din 2010. Din 2013 fac blogging@BVBescu.ro, unde povestesc despre greselile pe care le-am facut, strategiile pe care le-am testat si viziunea mea despre evolutia viitoare a Bursei. Promovez literatura si educatia copiilor si sunt pasionat de filatelie. Impreuna cu jumatatea mea mai buna, prestez servicii de web&social admin, webdesign, si SEO.
Mircea Iliescu
Sunt pe: