Brandul Farmec are o vechime de 129 de ani, compania este cel mai mare producator de cosmetice din Romania, iar in ultimii 5 ani a reusit sa isi dubleze cifra de afaceri si sa isi creasca profitul cu 50%: astfel si-a inceput prezentarea Directrorul General al companiei in cadrul Forumului Antreprenorilor Made in Romania. Traditie, continuitate, inovatie – toate datorita unei viziuni comune a managementului companiei, al carei Director General este astazi Mircea Turdean.

Peste un secol de Farmec

Chiar daca brandul exista de mai bine de un secol, compania Farmec – asa cum o stim noi astazi – a luat fiinta in 1967, fiind pusa pe picioare de cunoscutul doctor Ana Aslan si de Liviu Turdean, nimeni altul decat tatal actualului Director General! La 3 ani dupa primele discutii, in 1970 era inaugurata prima platforma industriala la Cluj, special construita pentru a gazdui fabrica de produse cosmetice. Pana in 1989, Farmec a detinut 90% din piata de cosmetice din Romania. Dupa Revolutie, fabrica a fost privatizata prin metoda MeBo, astfel ca salariatii au putut sa cumpare si sa detina actiuni in companie. 460 de salariati s-au transformat, astfel, in 460 actionari. “Lucram pentru compania noastra, pentru banii nostri”, isi aminteste Mircea Turdean.

O companie ca o familie, crescuta din tata in fiu

Dupa 41 de ani in fruntea Farmec S.A., Liviu Turdean i-a lasat locul fiului sau. “Nu am pornit de pe pozitia de Director”, povesteste Mircea Turdean in timp ce isi scoate cravata de la gat, marturisind ca nu o suporta si ca o poarta doar la evenimente. “Timp de 22 de ani am lucrat in firma, 15 dintre ei pe toate pozitiile. Am fost laborant, am lucrat in sectie in timp ce faceam facultatea la seral. Astfel am dobandit cunostiinte ample de vanzari, cercetare, de toate. Au fost foarte utile, pentru ca acum nu ma poate fraieri nimeni…”, continua Turdean, in amuzamentul general.

Sunt o familie de ani de zile, toti cei aproape 800 de angajati se cunosc pe numele mic si vin cu placere la serviciu. Turdean marturiseste ca succesul companiei se datoreaza inovatiei si modernizarii constante a gamelor de produse. In acest moment, Farmec S.A. este lider de piata in fata unor companii multinationale mult mai puternice financiar pe o serie de segmente precum: produse de ingrjirea fetei, cleansing, produse de curatenia casei sau produse pentru barbati. Un exemplu emblematic – Laptele Doina este de 60 de ani lider autoritar de piata pe segmentul sau.

In prezent, peste 90% dintre produsele Farmec se adreseaza femeilor si doar 7-9% barbatilor, dar fiindca segmentul de produse de frumusete pentru barbati creste in intreaga lume, compania isi doreste sa creasca, la randul ei, ponderea acestor produse in oferta sa. Desi compania exporta produse de 45 de ani in 30 de tari din intreaga lume, majoritatea covarsitoare a productiei inca merge pe piata interna. In acest moment, doar 7% din vanzari sunt realizate in alte tari.

Statul Roman, cea mai mare piedica

Turdean spune ca cel mai mare lupta a companiei pentru supravietuirea pe piata nu este, asa cum s-ar putea crede, cu competitorii, ci cu Statul Roman. De exemplu, in 2015, ANAF a solicitat executarea silita a companiei pentru scutirea fara temei de la plata accizelor pe alcoolul etilic denaturat folosit la fabricarea a trei dintre produsele Farmec S.A. “Au cerut 15 milioane de Euro pentru o prostie”, povesteste Turdean. Compania a solicitat in instanta anularea executarii silite si a castigat.

O retea de 23 de magazine proprii in toata tara

In acest moment, politica companiei este orientata catre diversificarea gamei de produse, in incercarea de a patrunde in noi segmente de piata. In paralel, se fac investitii serioase pe partea de cercetare. In 2018, compania incearca sa patrunda sau sa isi creasca notorietatea pe pietele externe cu o gama premium de produse cosmetice de tip luxury – produse mai scumpe, cu formule mai dezvoltate, mai complexe, mai active. Prin cercetare si inovare pura, Farmec S.A. spera sa creeze produse cu principii active noi, cu efect imediat, care sa se aproprie de performanta bisturiului. Tudean da exemplul fiolelor cu acid hialuronic, care sunt foarte eficiente si pe care multinationalele au incercat sa le copieze, dar nu au reusit nici pe departe sa aiba vanzarile pe care Farmec S.A. le are pe aceasta nisa.

In tara, Farmec S.A. este singurul producator la nivel local care a dezvotat o retea de magazine de brand. In prezent, sunt 23 in toata tara, 4 dintre ele fiind deschise in Bucuresti. Reteaua a fost gandita atat ca o modalitate de a creste veniturile companiei prin vanzari directe, popularizand in acelasi timp brandul Farmec, cat si ca o posibilitate pentru societate de a evalua reactia clientilor la produsele din noile game de make-up, beauty si produse decorative pentru femei.

Magazinele nu au vanzatoare ci “Beauty Advisers”, respectiv persoane calificate care transmit scheme de tratament si fac dermoanaliza pentru fiecare client in spate. “Sunt un fel de farmaciste calificate in domeniul cosmetic”, precizeaza Mircea Turdean.

De la Laptele Doina, la sute de produse proprii

Desi a ramas produsul eblematic al companiei, Laptele Doina este doar unul dinre cele 650 de produse care fac parte in acest moment din portofoliul Farmec. Anual sunt testate 100 de produse noi pe piata, dar nu toate performeaza, spune Turdean. Daca 60-70% dintre ele obtin rezultatele financiare asteptate, este ok. “Aruncarea” atat de multor produse noi pe piata in fiecare an are si un cost: produsele care nu performeaza ies din portofoliu, iar asta genereaza o crestere foarte mare a stocurilor de materiale, de ambalaje, de produse etc.

Dupa 6 luni de testare a produselor in Romania, cele care performeaza sunt prezentate si pietelor externe. Dezvoltarea alerta a portofoliului a adus si beneficii. Ultimii 5 ani au adus o crestere substantiala a cifrei de afaceri si a profitului, ceea ce a generat anagajari noi in departamentele de Productie si Vanzari. Daca in 2013 compania avea sub 600 de angajati, numarul acestora se apropie acum de 800.

Pentru a acoperi nevoia mare de personal, compania colaboreaza pentru forta de munca cu liceul Ana Aslan, cu facultati de profil si accepta forta de munca mai putin calificata pe care o specializeaza prin traininguri sau cursuri, pe toate departamentele.

Care sunt cifrele companiei Farmec S.A.

Dupa ce a crescut cu 10% in fiecare dintre ultimii 5 ani, cifra de afaceri a companiei a explodat in primele 6 luni din 2018, crescand cu 10,3%. Totusi, cea mai mare provocare este data de cresterea salariului minim pe economie, care a insemnat si o marire substantiala a cheltuielilor companiei. “Cresterea salariilor la Stat a generat probleme pentru mediul privat, pentru ca aici salariile sunt legate de performanta, de cifra de afaceri, nu sunt scoase din burta. Ganditi-va ca, noi – de exemplu – avem 350-380 de persoane care lucreaza in vanzari si al caror salariu are doua componente: un salariu fix, care este salariul minim pe economie, si o parte variabila, de bonificatii in functie de performante, care poate ajunge pana la 50% din salariul de baza, spune Mircea Turdean. Cresterea cu 22% a salariului minim pe economie ne-a generat cheltuieli foarte mari care se traduc in scaderea profitului si, implicit, ne obliga sa gasim alte metode de crestere a performantei”.

Dezvoltarea continua, reteta pentru succes

Mircea Turdean are planuri mari de viitor. Pana la sfarsiul anului 2018 vrea sa le propuna romanilor stabiliti in strainatate sa isi deschida un magazin Farmec sau Gerovital sub forma de franciza. Pe langa dezvoltarea afacerii si cresterea notorietatii celor doua branduri, isi doreste si sa le intinda o mana celor plecati din tara, oferindu-le o afacere la cheie, care este mult mai usor de gestionat fata de una inceputa de la 0. Desi nu s-au finalizat calculele, Turdean spune ca vor fi preturi diferite de la tara la tara, in functie de costurile generate pentru implementarea proiectului, iar recuperarea investitiei se va face in 1-2 ani.

Iar daca totul merge bine, Directorul General al Farmec S.A. spune ca analizeaza oportunitatea unei listari la Bursa de Valori Bucuresti in urmatorii 3-5 ani.

Imparte aceasta informatie cu prietenii tai:

Aboneaza-te la Newsletter si primesti gratuit E-book-ul Cum sa investesti la Bursa!

* obligatoriu

Dezabonare  |  Actualizare date personale
Mircea Iliescu
Sunt pe:

Mircea Iliescu

Investitor at Bursa de Valori Bucuresti
Investesc la Bursa din 2010. Din 2013 fac blogging@BVBescu.ro, unde povestesc despre greselile pe care le-am facut, strategiile pe care le-am testat si viziunea mea despre evolutia viitoare a Bursei. Promovez literatura si educatia copiilor si sunt pasionat de filatelie. Impreuna cu jumatatea mea mai buna, prestez servicii de web&social admin, webdesign, si SEO.
Mircea Iliescu
Sunt pe: