Cum a fost ca speaker la Forumul Investitorilor la Bursa de Valori Bucuresti

Forumul Investitorilor la Bursa de Valori Bucuresti, Mircea Iliescu, speaker12 martie 2016. O zi obisnuita pentru cei mai multi. Pentru mine, va ramane un reper, un motiv de mandrie personala si o zi de care imi voi aduce aminte cu placere. Pentru ca, pe 12 martie 2016 m-am aflat pentru prima data in postura de speaker in cadrul unui eveniment cu tematica financiara.

Contrar asteptarilor mele, editia a patra a Forumului Investitorilor la Bursa de Valori Bucuresti a fost orice, dar nu unul dintre acele evenimente scortoase, politicoase, organizate de o enitate aflata in slujba Statului Roman. Dimpotriva, am avut in fata un eveniment dinamic, cu invitati interesanti, amuzanti si bine pregatiti. Personal, am apreciat cele doua speach-uri ale lui Adrian Mitroi despre influenta pozitiva si negativa a emotiilor in investitiile financiare si Adrian N. Ionescu, despre modul in care se citesc stirile financiare. Prezentarea lui Sergiu Negut despre business angels a fost ok, un punct slab fiind prea multele glume de tip american, la care romanii nu prea rad. Nu de alta, dar ale noastre sunt muuult mai bune!

Din sesiunea a doua, legata de povestile de succes de la Bursa de Valori Bucuresti, am vazut doar o parte din prezentarea lui Radu Hanga – Director de strategie la Banca Transilvania. Putin cam mult accent pe “compania noastra” si alte abordari corporatiste, pe care personal nu le agreez. Mi-ar fi placut insa sa ascult prezentarea lui Cristian Logofatu de la Bittnet System, insa din motive de ordin tehnic (trebuia “sa ma fac frumos” pentru panelul care incepea dupa pranz…), a trebuit sa renunt.

Cum arata experienta unei participari la Forumul Investitorilor de la inaltimea scenei? Mult mai interesant decat atunci cand esti in sala! Parerea mea! In primul rand, m-am bucurat sa ma gasesc in compania unor colegi de panel mult mai experimentati decat mine. Oameni care tranzactioneaza de mai bine de 10 ani, doi dintre ei fiind nu doar simpli investitori ci si Money Managers (cum am aflat ca ii place mai nou lui Ludwik Sobolewski sa ne numeasca pe noi astia care tranzactionam la Bursa, in urma unei reflectii / revelatii pe care a prestat-o sambata, in drum spre eveniment) pentru banii altor persoane. M-am simtit un pic pe post de hiena intre lei atunci cand am constatat ca trei dintre cei patru de la prezidiu, au profile conservatoare. Dar ce sa va zic, postura de baiat rau este intotdeauna mai interesanta…

Partea mai putin placuta a fost legata de faptul ca am avut destul de putin timp la dispozitie (30 de minute pentru 4 invitati…), aspect care nu prea iti da ocazia sa dezvolti niciunul dintre subiectele abordate. Mi-ar fi placut sa argumentez mai detaliat raspunsurile pe care le-am dat celor din public, dar acesta a fost formatul. Din acest punct de vedere, m-am simtit mult mai in largul meu in discutiile particulare din pauze, unde am putut dezvolta subiecte si unde mi s-au pus intrebari chiar foarte interesante. De altfel, Virgil Harabagiu, aflat si el, ca si mine, la prima experienta de gen, mi-a confirmat spre finalul zilei ca l-a incercat acelasi sentiment, vizavi de evolutia panelului…

Foarte interesanta mi s-a parut si prezentarea lui Dragos Manolescu, Director de investitii la OTP Asset Management Romania, care a impartasit o serie de detalii legate de deciziile de cumparare si vanzare pe care fondurile administrate de ei le-au luat in ultimul an si ceva. Prezentarile lui Dan Rusu (Banca Transilvania) si Makul Pal nu le-am urmarit. La fel, nu stiu cum au decurs ostilitatile la semniarul pentru incepatori sustinut de Eusebiu Burcas si Ileana Botez. Am asistat insa la sesiunea de raspunsuri a lui Ludwik Sobolewski pentru intrebarile adresate de catre participanti, pe perioada desfasurarii forumului. Trebuie sa recunosc, sunt unele teme pe care nu sunt de acord cu Directorul General al Bursei. Parerea mea personala este ca Bursa ar trebui sa vina mai mult in intampinarea potentialilor investitori – am avut senzatia unei usoare atitudini de domnisoara, care ii asteapta pe investitori sa vina catre ea – si sa fie mai vizibila in media si in online. Pe scurt, sa gandeasca tipuri de campanie tintite cei care ar putea fi interesati de acest tip de investitii. Si mai cred ca noi, investitorii astia mici, de retail, ne-am bucura sa vedem si alte companii mari listate la BVB, dar si comisioane mai mici din partea brokerului. In mod cert ar creste lichiditatea si, probabil si interesul…

La final, o mica galerie foto, din timpul Panelului in care am participat la Forumul Investitorilor la Bursa de Valori Bucuresti:

Imparte aceasta informatie cu prietenii tai:

Aboneaza-te la Newsletter si primesti gratuit E-book-ul Cum sa investesti la Bursa!

* obligatoriu

Dezabonare  |  Actualizare date personale
Mircea Iliescu
Sunt pe:

7 thoughts on “Cum a fost ca speaker la Forumul Investitorilor la Bursa de Valori Bucuresti

  1. Cum a fost ca spectator la Forumul Investitorilor de la BVB. Per total a fost ok, panelul investitorilor cu experinață a fost un plus față de ediția precedentă din noiembrie 2015. Nu ai pierdut nimic dacă nu ai văzut speech-ul Dan Rusu, e același dintotdeauna, poate ai noroc să îl auzi la următoarea ediție, îs șanse mari să rămână foarte puțin modificat.

    Însă au fost și două momente hilare: primul, cel al lui Adrian Mitroi ce a atribuit lui Adam Smith formularea lui J.M. Keynes potrivit căruia piața poate rămâne irațională mai mult decât poți tu rămâne solvent. Al doilea moment hilar a fost cel lui Ludwik Sobolewski, care chiar în finalul forumului nu a știut, nu a înțeles să răspundă la întrebarea când vor fi introduse în sistemul BVB ordinele de tip trailing stop. A pus-o pe tipa de la IT să răspundă, iar aceasta a zis că există deja ordinele contingente, asta ca și când ordinele contingente ar fi același lucru cu ordinele trailing stop. În final a spus că va vorbi cu băieții de la IT. Money managementul investitorilor de la BVB se pare că depinde și de băieții de la IT. Presupun că ei știu să scrie un cod pentru astfel de ordine dar cum să-l scrie dacă nici nu știu de existența lor, de modul lor de funcționare?

    Tema comisioanelor mari ale brokerilor e o temă falsă. Când ai lichiditate mică, când ai multe ordine în valoare de doar 100 Ron, după cum a zis și Sobolewski, e inutil să te plângi de comisioane. Comisioanele au un oarecare impact când tranzacționezi sume foarte mari. La 100Ron, un comision de 80 de bani e nimic, mai ales pentru brokeri, care oricum câștigă aproape nimic ținând cont de lichiditatea totală a pieței.

    Tema potrivit căreia sunt puțini investitori de retail din cauza lipsei noilor listări de companii e și aceasta falsă. Presupunând că BVB e o piață în care se vând doar trei tipuri de brânză, dacă potențialilor cumpărători le-ar fi într-adevăr foame, adică dacă ar fi într-adevăr interesați de investiții pe bursă și ar avea puterea financiară să o facă, atunci ar cumpăra brânză din piață, toate cele trei tipuri, energetic, bancar, terțiar, pentru a-și potoli foame, adică dorința și apetitul pentru risc și investiții, fără să mai strâmbe din nas că e prea puțină brânză.

    Lichiditatea BVB, nu depinde nici de Sobolewski, nici de noi listări, deși importante și necesare, depinde în mare parte de interesul, dorința, cultura financiară, mentalitatea financiară a investitorului român. Mentalitățile se schimbă foarte greu, așa că despre problema lichidității vom vorbi în aceiași cheie și peste 10 ani, cu sau fără Sobolewski. Bursa e pentru oameni, dar nu pentru orice fel de oameni. Nu e pentru cei lipsiți de interes pentru bursă. Cum spunea și Sergiu Neguț, marketingul e doar o mică parte a unei povești de succes, pentru succes trebuie să descoperi nevoia nedeclarată a oamenilor. De accea marketingul BVB e sortit eșecului pentru că mulți români nu au nevoie de bursă, pentru nevoile lor ei au case de pariuri și cazinouri la toate colțurile de stradă.

    1. Paul, trebuie sa te contrazic. Daca privesti, ca si suma, comisionul de 0,80 lei pentru un ordin de 100 de lei, intr-adevar, este nesemnificativ. Dar vezi tu, Bursa nu este despre cum sa ai rulaj, ci despre cum sa ai randamente. Si atunci, comisionul tau de 0,80 lei se tranforma intr-unul de 0,8%. Adica un total de 1,6% pentru o cumparare si o vanzare a pachetului respectiv de actiuni. Ceea ce inseamna ca trebuie sa obtii un randament brut de macar 5%, ca sa simti ca merita. Din cei aproximativ 3,4% castig efectiv dupa ce scazi comisioanele brokerului, mai platesti 16% impozit de profit. Iti ramane un castig net de 2.9%. Nu este rau, daca il compari cu dobanda medie bancara, care in prezent este pe la 1-1,5% p.a. Dar daca iti spun ca, la suma ta de 100 de lei inseamna 2,9 lei, mai crezi ca merita efortul?

      In ceea ce priveste lichiditatea de la BVB, lipsa de listari este o problema. Pentru ca – si ti-o spun din experienta personala in domeniu – cu cat ai marfa mai multa si mai diversificata in galantar, cu atat sunt sanse mai mari sa obtii mai multi clienti. Gandeste-te asa: daca ai trei tipuri de branza la vanzare, iar din fiecare tip de branza ai un butoi, s-ar putea ca, pe langa faptul ca unii si-ar dori cascaval, carnati sau legume, branza pe care o ai sa nu fie suficienta pentru toata lumea. Iar cei care vor sta la coada si nu vor apuca, vor pleca dezamagiti si nu se vor mai intoarce. Nu stiu daca ai trecut prin experienta socialismului, dar pe vremea aceea erau multe cozi, la care foarte multi nu apucau sa cumpere. Asta a nascut frustrare.

      Asa ca da, listarile sunt un element important pentru piata. Iar Sobolewski ar fi trebuit sa vada si sa inteleaga asta la IPO-urile pentru SNN, SNG si EL, cand foarte multi oameni au venit cu bani de acasa ca sa cumpere actiuni. Apoi, nu a mai venit nimeni…

      1. Mă așteptam să mă contrazi. Nu mă convingi, și nici nu vreau să te conving. Nu sunt reprezentant al intereselor brokerilor, dar să ceri reducerea comisioanelor brokerilor în condițiile în care ei au costuri fixe iar veniturile lor sunt în mare parte variabile și depin de o lichiditate ridicolă a pieței e ca și când ai cere falimentarea lor. 1.6% comision total e un procent consistent, dar dacă ești într-adevăr investitor, nu vinzi după un 5% câștig brut, iar dacă ești speculator brokerii îți oferă un comision de 0.25% pentru intraday.

        Dacă ai marfă diversificată în galantar sunt șanse mai mari să obții mai mulți clienți dacă există cerere, cerere potențială. Degeaba ai un magazin cu de toate dacă e poziționat într-o locație unde nu există cerere. Pe BVB oferta de companii e sărăcăcioasă, dar cererea din partea retail-ului e și mai precară. Tocmai asta e problema, nu există cerere, nu există cozi nici măcar pentru cele trei tipuri de brânză existente la momentul actual, de aceea și majoritatea companiilor de pe BVB sunt mult subevaluate comparativ cu altele din sectoare similare din străinătate. (din fericire nu am trecut prin experiența socialismului).

        Da, listările sunt un element important, pentru partea de ofertă, dar ele nu creează cerere, nu creează putere de cumpărare, nu creează interes pentru bursă, nu schimbă mentalități, comportamente. IPO-urile SNN, SNG, EL au creat lichiditate pentru moment, la momentul respectiv, instituționalii străini și autohtonii ce au avut de cumpărat au cumpărat. Lichiditatea, adâncimea pieței e dată de retail, mai puțin de instituționali, care oricum nu tranzacționează atât de frecvent ca un retailer.

        1. Cred ca adevarul este pe undeva la mijloc. Cu un singur lucru nu sunt de acord cu tine: cred ca tu ai ramas cu senzatia ca la cele trei IPO-uri au subscris in special investitorii institutionali. Adu-ti aminte ca transele pentru investitorii de retail au fost suoprascrise de 7-20 de ori, in functie de IPO. Sumele care nu au putut fi subscrise nu au ramas in piata, au plecat de unde au venit. Asadar, bani si vointa ar exista din partea investitorilor de retail. Concluzia logica este ca nu avem marfa suficient de atractiva pentru ei. Pe scurt, oamenii stau cu banii “in buzunar”, vor sa ii investeasca, dar BVB nu ii cere…

          1. Da, adevărul este undeva la mijloc, între cerere și ofertă. Nu poate fi acuzată doar oferta, adică exclusiv BVB, pentru lipsa de lichiditate, trebuie văzut și că cererea e firavă. Listările companiilor de stat depind și de BVB, dar depind foarte mult de voința politică, de stiloul politicienilor. După ce vor fi listate companiile de stat, dacă nu chiar înainte, va trebui să vedem ce companii private se vor lista. Puține companii private de dimensiuni serioase doresc să se listeze, fie pentru că nu doresc finanțare, fie că nu doresc să piardă parte din control, fie nu doresc să fie atât de transparente cum presupune o listare la bursă.

            N-am rămas cu senzația că doar investitorii instituționali au participat la IPO-uri. Investitorilor de retail le-a fost alocat un pachet de acțiuni substanțial inferior celor instituționali, și de aici și o parte a suprasubscrierii pe partea de retail. Și eu am participat la IPO la EL și am primit mai puține acțiuni din cauza suprasubscrierii. În cazul meu sumele rămase nesubscrise au rămas în piață. Cred că e parțial eronat să spui că există cerere în piață din partea investitorilor de retail bazându-te doar pe exemplul fericit și excepțional al celor 3 IPO-uri. Este evident că marfa nu e suficientă, dar și cea existentă nu e dorită foarte intens, destule companii fiind subevaluate.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

18 − eighteen =