Separarea de Ucraina este un fapt. Locuitorii Crimeei au votat aproape unanim in favoarea acestei decizii. Chiar daca referendum-ul a fost in mod evident influentat de autortatile pro-ruse, ramane un amanunt care nu poate fi negat: 60% dintre locuitorii acestei peninsule sunt de origine rusa! Asadar, am avut un final asteptat. Dar, din punct de vedere econmic,  Crimeea nu este nici pe departe un teritoriu pentru care sa merite sa lupti…

Peninsula este lipsita de resurse economice importante. Crimeea este dependeta in proportie covarsitoare de livrarile ucrainiene. Peste 90% din necesarul de apa, 80% din energia electica si 60% din gazele naturale pentru consum provin in acest moment din Ucraina. Totadata, 70% din bugetul administrativ al regiunii este dat de Kiev. Asadar, pe termen scurt, locuitorii peninsulei proaspat segregate risca sa ramana insetati si in intuneric. Rusia ar putea asigura resursele necesare din Caucazul vecin, dar in acest moment nu are infrastructura necesara. Iar pana va reusi sa conecteze Crimeea la conductele sale de la Marea Moarta, va mai trece o perioada buna.

In aceste conditii, Crimeea – desi si-a manifestat vointa de a deveni independenta de Ucraina – este autonoma doar scriptic. SUA si UE nu au recunoscut referendumul din peninsula, chiar daca Rusia si-a manifestat interesul de a include teritoriul in componenta sa. Peninsula este in acest moment la cheremul economic al autoritatilor de la Kiev care, asteapta doar un semn de la mai marii occidentali pentru a-i inchide robinetul. Este greu de imaginat cum va arata noua viata ruseasca a locuitorilor acestor meleaguri in conditiile in care vor suferi amarnic de pe urma lipsei de apa, curent electric si gaze naturale. Practic, Crimeea se afla in acest moment in situatia de a ramane fara TOATE utilitatile necesare traiului cotidian.

La prima vedere, este un mister de ce Rusia se incapataneaza sa puna mana cu orice consecinte pe acest teritoriu. Crimeea va inghiti pe termen scurt resurse financiare serioase. Efortul facut de Moscova va fi urias: un gazoduct nou care sa uneasca peninsula cu Caucazul, conducte de apa si linii de inalta tensiune. In plus, regiunea va trebui integrata in sistemul financiar si economic rusesc. Nu cunosc situatia liniilor ferate ucrainiene, dar mai mult ca sigur caile din peninsula vor trebui inlocuite cu cele de provenienta ruseasca. Este cunoscut faptul ca rusii au ecartamentul cailor ferate de dimensiune diferita fata de cel european.

Interesele strategice rusesti in regiune sunt insa mult mai importante decat cele economice. Prin alipirea Crimeei, Rusia castiga o portiune semnificativa de tarm, ajungand sa controleze aproape jumatate din teritoriile riverane Marii Negre. In plus, castiga un port important – Sevastopol – si va detine controlul asupra stramtorii Kerci. Noua configuratie va intari semnificativ pozitia strategica a Rusiei in zona si, lucru foarte important, va pune o presiune uriasa asupra flotei maritime ucrainiene. Ucrainienii vor putea fi blocati foarte usor in interiorul Marii Azov, portul Rostov devenind astfel inutil. Odessa va ramane singurul port important ucrainean, fapt care va afecta vizibil economia ucraineana si schimburile sale maritime. Astfel, controlul asupra peninsulei va fi un ghimpe in coasta autoritatilor de la Kiev si va izola practic tara din punct de vedere maritim in cazul in care Rusia va dori sa anexeze intreaga Ucraina.

Imparte aceasta informatie cu prietenii tai:

Aboneaza-te la Newsletter-ul BVBescu.ro si primesti gratuit E-book-ul Cum sa investesti la Bursa!

* obligatoriu
Mircea Iliescu
Sunt pe:

Mircea Iliescu

Investitor at Bursa de Valori Bucuresti
Investesc la Bursa din 2010. Din 2013 fac blogging@BVBescu.ro, unde povestesc despre greselile pe care le-am facut, strategiile pe care le-am testat si viziunea mea despre evolutia viitoare a Bursei. Promovez literatura si educatia copiilor si sunt pasionat de filatelie. Impreuna cu jumatatea mea mai buna, prestez servicii de web&social admin, webdesign, si SEO.
Mircea Iliescu
Sunt pe: